Spilcentrum De Driestam
Driestam - Peutergroepen (2-4 jaar)
Hoe ziet een dag op de peutergroep er uit?
De peuters van deze locatie worden opgevangen in de groepen Kabouterbos en Speelnest. Wanneer de kinderen ’s morgen samen met hun ouders de groep binnenkomen worden zij begroet door één van de vaste medewerkers of een vaste invalkracht. Bij binnenkomst staan er spellen op de tafels. Kinderen kunnen samen met hun ouder een spel doen, een kleurplaat of tekening maken.
Wanneer de ouder afscheid heeft genomen, gaan de pedagogisch medewerkers verder met de kinderen en wordt het dagritme opgepakt,. In de inrichting van de peutergroepen zijn volop mogelijkheden voor vrij spel. Kinderen kunnen aan tafel een puzzeltje maken of samen met andere kinderen in de bouwhoek of huishoek spelen.
Als een kind nog moeite heeft met kiezen, helpt de pedagogisch medewerker hierbij. Zij stimuleren samenspelen door kinderen bij elkaar te betrekken wanneer zij zien dat kinderen geïnteresseerd zijn in elkaar.
De peutergroep heeft een eigen dagindeling waarin structuur, variatie en afwisseling erg belangrijk zijn. Er wordt gezamenlijk in de kring opgestart en daarna gaan de kinderen meedoen aan een activiteit of vrij spelen. Er wordt veel buiten gespeeld met de kinderen, zij kunnen buiten klimmen en klauteren, spelen in de zandbak of lekker rondrennen.
Bij de peutergroepen wordt gewerkt met thema’s die herkenbaar zijn voor de kinderen. De aankleding van de groep en het speelgoed en de activiteiten worden aangepast aan het thema. Zo kan er tijdens het zomerthema samen met de kinderen een tent in de groep worden opgebouwd en de campingplaats wordt uitgebreid met ideeen en eigen spullen van de kinderen.
Rond het middaguur gaan de kinderen een boterham eten. Die smeren ze natuurlijk zelf! Als dit nog niet lukt, worden ze geholpen door de pedagogisch medewerkers. Wij vinden variatie in voeding erg belangrijk. Het is gezond en kinderen leren verschillende smaken kennen.
Na het eten gaan de meeste kinderen naar bed. Zij slapen in een pyjama met hun knuffel of speen. Alle kinderen hebben een vast bedje. Na het slapen, hebben zij weer energie genoeg om lekker te spelen en te ontdekken.
Aan het einde van de dag is er tijd voor de overdracht. Pedagogisch medewerkers stimuleren kinderen zelf te vertellen wat ze die dag gedaan hebben en hoe ze dat vonden. Bijzonderheden worden door de pedagogisch medewerkers overgedragen aan ouders.